E-mail marketing v roku 2023: Ktorým businessom prináša najväčšie benefity?

E-mail marketing – alebo mnohými zatracované newslettre, ktorých máme často plnú schránku – majú aj v dnešnej dobe sociálnych sietí a instantného obsahu svoj význam. Predstavujú totiž inú formu kontaktu so zákazníkom, čo je pre väčšinu businessov nenahraditeľné.

Ide o šikovný a cenovo dostupný spôsob, ako zostať zákazníkom pravidelne a nenútene na očiach. Štúdie ukazujú, že viac ako 90 % spotrebiteľov si kontroluje e-mail na dennej báze a newslettre zaznamenali v posledných mesiacoch dokonca nárast interakcie.

Návratnosť investícií do e-mail marketingu je skutočne vysoká, pokiaľ viete, ako ho robiť. O tom, aké má výhody a ktoré kroky je pre vytvorenie nápaditého newslettra nutné dodržať, sa môžete v tejto sekcii dočítať tiež. Dnes sa však pozrieme na to, pre ktoré typy businessu je e-mail marketing najviac výhodný a prečo.

Bez ohľadu na veľkosť firmy a odvetvie môžu e-maily predstavovať množstvo obchodných príležitostí od generovania potenciálnych zákazníkov až po ich interaktívne zapojenie do business rozhodnutí. Môžete ich napríklad nechať hlasovať o novom produkte, jeho farbe či materiáli, čo určite ocenia (a možno si produkt následne aj kúpia).

Samozrejme, e-mailový marketing je dostatočne flexibilný a je možné ho upravovať tak, aby ste dosiahli komplexné marketingové ciele v závislosti od vašich potrieb, vašej infraštruktúry a možností organizácie.

Pre maloobchodníkov je e-mail marketing nutnosť

A ak nie nutnosť, bolo by od nich minimálne neprofesionálne tento kanál naplno nevyužiť. Je pre nich podstatný a dokáže premieňať marketingové úsilie na profit takmer s istotou.

Na základe zberu dát a informácií o zákazníkovi dokážu maloobchodníci vytvoriť dokonale cielené a relevantné e-mailové aktualizácie, ktoré sa trafia do čierneho. Čo presne tým myslíme? Že je oveľa pravdepodobnejšie, že si otvoríte zľavový e-mail s ponukou produktu, ktorý ste si predtým prezerali než taký, ktorý nie je bližšie špecifikovaný. Maloobchod môže využívať všetky zozbierané údaje, aby podnietil angažovanosť príjemcov.

Zamyslite sa nad tým aj vy – ktoré e-maily najčastejšie otvárate? Také, ktoré obsahujú personifikovaný obsah a vy máte takmer pocit, že ste na ne čakali. Zľavy na produkty, virtuálne blahoželania k narodeninám či sviatkom, pozvánky na podujatia a veľtrhy, na ktorých sa maloobchodník zúčastní. Hovorí priamo k nám a nám sa to, samozrejme, páči.

Finančné služby, poisťovne a banky sú v tesnom závese

Prečo? E-mail pôsobí serióznejšie a stálejšie ako napríklad sociálne siete. Naozaj je to tak jednoduché, máme väčšiu tendenciu veriť niečomu, čo nám príde vo forme newslettra ako príspevku na Facebooku či Instagrame (dokonca aj LinkedIne).

Pre tieto odvetvia (rozumej odvetvia, do ktorých vkladáme svoje peniaze alebo im dôverujeme so svojím zdravím) platí, že profitujú z najväčšej miery otvorenia a následnej konverzie e-mailovej komunikácie so zákazníkom.

Tieto spoločnosti disponujú veľkým počtom citlivých údajov o jednotlivých osobách, preto je pre ne jednoduché cieliť predmet a obsah newslettra naozaj osobne. Ako príklad si môžeme uviesť mileniála, ktorý plánuje stavať dom a zvažuje najlepšiu možnú formu financovania stavby. Banky zhromažďujú údaje o preferenciách plánu sporenia, Google vyhľadávanie a informácie na jeho účte, čo znamená len jedno. Náš mileniál dostane e-mail s plánom sporenia, ktorý mu pomôže ľahšie dosiahnuť jeho cieľ.

Cestovný ruch a gastro? Aj pre tieto odvetvia má e-mail marketing význam

Zistili to napríklad počas pandémie, keď spustili možnosti online objednávania, vyzdvihnutia jedla či ďalšie funkcie, ktoré chceli zákazníkom predstaviť. Aj vďaka takej jednoduchej – a predsa sofistikovanej – veci, akou e-mail marketing nepochybne je, sa podarilo najviac zasiahnutým odvetviam prežiť pandémiu.

E-maily informovali ľudí o otváracích hodinách, počte ľudí v prevádzke (počas obdobia obmedzení), dokonca o tom, či sa v čase ich návštevy mohli stretnúť s niekým potenciálne infikovaným. Prepravné spoločnosti informovali zákazníkov o tom, že ich dopravné prostriedky sú dezinfikované a stále pripravené ich prevážať.

Hotely posielali do sveta informáciu, kedy, kde a ako budú fungovať, aby zákazníkom čo najviac uľahčili orientáciu v aktuálnych nariadeniach. Prípadne im ponúkli zľavy za zákaznícku vernosť. A to všetko len prostredníctvom e-mail marketingu a zopár jednoduchým nástrojom.

Neziskové organizácie a občianske združenia majú v rukách cenný nástroj

Cestou e-mailovej schránky sa im totiž darí veľmi efektívne zbierať podpisy či presadzovať práva bezbranných. Mnohé občianske združenia dokážu práve prostredníctvom e-mail marketingu efektívne vyzbierať desaťtisíce podpisov pre dobrú vec.

V e-mailoch často dostávame fotografie s priamym oslovením krstným menom a následnou prosbou o pomoc – finančnú či materiálnu. Povedzme si na rovinu, nie sa hovorí o čosi ťažšie, keď nás oslovia priamo menom a na základe zozbieraných údajov vedia, že klietkový chov, zemetrasenie v Turecku či vojna na Ukrajine sú našou srdcovou témou.

Kurzy a vzdelávania na jeden klik

Aj pre tých, ktorí sa rozhodli ísť výlučne cestou online businessu a ponúkať online kurzy, školenia, jazykové školy či dokonca hodiny jógy je e-mail marketing nenahraditeľný. Priamo zo svojej e-mailovej databázy dokážu totiž jedným klikom čerpať benefity – premenia ich na reálnych zákazníkov. Aj tu platí, že dobre napísaný a prispôsobený e-mail má oveľa väčšiu cenu ako náhodný príspevok na sociálnej sieti.

Pozrime sa v skratke na najväčšie benefity e-mail marketingu:

  • Vzbudzuje záujem u zákazníkov – špeciálne ak ide o business orientovaný na predaj, e-maily a ďalšie formy personalizovaných newslettrov (napríklad zľavové kódy k narodeninám a pod.) majú veľkú šancu vzbudiť u potenciálnych zákazníkov záujem. Zjednodušene povedané, ak sa prekliknú z e-mailu na vašu stránku, do veľkej miery existuje šanca, že tento klik premeníte na zárobok prostredníctvom kúpy produktu.
  • Pripomínate sa – vďaka pravidelným, nie však príliš častým e-mailom, ktoré pristanú v schránkach vašich odberateľov, im svoj business pripomeniete. Zabudli, kde kúpiť najlepšie ponožky či ručne šitú spodnú bielizeň? Povedzte im to.
  • Obsah má väčšiu šancu, že bude videný – k nevýhodám instantného obsahu na sociálnych sieťach platí, že čoskoro zmizne a/alebo bude pohltený ďalším, ešte novším obsahom. Oproti tomu má e-mail marketing jednu veľkú výhodu – príjemca si ho môže prečítať vtedy, keď uzná za vhodné, vrátiť sa k nemu, označiť ho ako neprečítaný alebo si ho dokonca archivovať (ak obsahuje napríklad spomínané zľavové kódy).
  • Je relatívne lacný a ľahko sa udržuje up-to-date – dnešné e-mailové aplikácie sú veľmi intuitívne a pomerne lacné. Niektoré ponúkajú obmedzené služby dokonca zadarmo alebo si ich môžete vyskúšať v mesačnej trial verzii predtým, ako sa rozhodnete pre kúpu licencie. Počas obdobia zberu dát, ktoré chcete príjemcom komunikovať, si môžete informácie do programu priebežne ukladať. Následne e-mail upravíte do finálnej podoby a odošlete ho do tisícok e-mailových schránok.

 

Článok sme napísali v spolupráci s Ecommerce Bridge Slovensko.

Zaujala vás daná téma a chceli by ste o nej vedieť viac?

Kontaktujte nás pre úvodnú konzultáciu, ktorá je zadarmo