Ako urobiť z dobrého textu vynikajúci? 9 rád pre pokročilých copywriterov
Zdá sa vám, akoby sa v poslednej dobe roztrhlo vrece s copywriterskou profesiou? Možno máte pravdu. Nie je však copywriter ako copywriter a aj v tomto prípade kvalita výrazne prevyšuje nad kvantitou. Prečítajte si pár jednoduchých tipov pre pokročilých copywriterov, vďaka ktorým sa vaša práca zefektívni a výsledný text bude pôsobiť hladšie.
Tí najlepší copywriteri (často sa môžete stretnúť aj so slangovým výrazom kopíci) vystupujú sami za seba. Majú svoj vlastný rukopis, akési pomyselné detaily svojej značky, ktoré si pozorné oko môže všimnúť v textoch z ich pera. Výsledkom je často perfektne vystavaný text so zmysluplným obsahom, a to bez toho, aby pôsobil rušivo či dokonca gýčovo.
V prvom rade dokáže čitateľa pritiahnuť. V druhom – dôležitejšom – rade si dokáže jeho pozornosť udržať až do konca. Základom každého textu je jeho nosná myšlienka, ktorej by sa mal copywriter držať a odovzdať ju v krajšej, no stále čitateľnej a zrozumiteľnej podobe. Ako napísať článok na úrovni bez textovej vaty? Týchto zopár bodov posunie vaše texty na vyššiu úroveň.
Môžete byť intelektuál, ale majte na pamäti cieľovku
Svojich čitateľov chcete o niečom presvedčiť. Aby ste to urobili čo najefektívnejšie, nemusíte znieť fantasticky. Dôležité je, aby ste sa držali základnej informácie a podali ju jazykom, ktorí si recipient nebude musieť prekladať. Príliš kvetnatý jazyk a slová, ktoré by si bežný čitateľ musel prekladať alebo hľadať v Slovníku cudzích slov môžu zastrieť pointu a odlákať pozornosť inam.
Vyhýbajte sa vágnym tvrdeniam
Čítali ste niekedy v texte slová ako významný, obrovský, dvojnásobný… ale nevedeli ste si predstaviť, čo sa pod nimi skrýva? To preto, že copywriter použil vágne a ťažko uchopiteľné výrazy. Tieto tvrdenia nevedomky diskreditujú hodnotu vášho textu. Pritom je jednoduché ich nahradiť skutočnými faktami a číslami. Pôsobia presvedčivejšie a textu dodávajú plastickosť.
Tip: Ľavý stĺpec v tomto nástroji umožňuje používateľom zobraziť súvisiace skupiny kľúčových slov.
Brand žurnalistika – čo to je a prečo sa jej držať?
Každý copywriter je zároveň trochu novinárom. Preto vzniklo pomenovanie brand journalism, ktoré by si ľudia pracujúci s reklamným textom mali osvojiť. Brand žurnalisti by tiež mali poskytovať overené a pravdivé informácie. Čitateľom by mali pomôcť pochopiť konkrétne témy, ideálne sociálne či kultúrne dôležité. Text copywritera nemusí byť len o predaji. Mal by mať pridanú hodnotu a po jeho prečítaní by ste mali byť informačne bohatší.
Preštudujte si viac ako jeden zdroj
Pokiaľ píšete akýkoľvek copywriterský text, nemali by ste čerpať len z vlastnej fantázie. Je rozdiel, ak od vás zadávateľ žiada recenziu konkrétneho produktu po jeho vyskúšaní. V každom z nekonečného množstva iných prípadov by ste však mali uviesť ideálne niekoľko zdrojov. Dodržujte Etický kódex novinára Slovenského syndikátu novinárov a kedykoľvek si nebudete istí, či neporušujete jeho pravidlá, skontrolujte to. Nezabúdajte, že v prípade čerpania informácií z druhotného zdroja by ste mali pohľadať aj pôvodný zdroj informácie.
Kľúčové slová nie sú na parádu
Hoci hľadanie správnych kľúčových slov nepatrí k najvzrušujúcejším činnostiam copywriterov, je to podstatná súčasť vzniku kvalitného textu. Vedieť, čo cieľovka skutočne zadáva do Google je polovica úspechu. Čo je trendy na vašom trhu? Čo už dlhšiu dobu nefunguje? Aké slová mám použiť, aby som sa umiestnil vyššie?
Existuje niekoľko vyhľadávačov kľúčových slov. Mne sa osvedčil Key Word Magic vyhľadávač od SEMRUSH. Jednoducho doň zadám svoju krajinu a kľúčové slovo a môžem sa prehrabávať výsledkami s najvyšším počtom vyhľadávaní. Filter dokonca umožňuje vyselektovať výsledky podľa niekoľkých kritérií a priblížiť vás tak k želanému výsledku ešte viac.
Tip: Ľavý stĺpec v tomto nástroji umožňuje používateľom zobraziť súvisiace skupiny kľúčových slov.
Výborný meta popis sa vám odvďačí
Pri vyhľadávaní sú nadpis a meta popis článku prvé, čo čitateľ z vášho textu uvidí. Mali by ste si dať záležať na ich formulácii. Dodržiavanie pravidiel pri ich vytváraní, ale aj pri celkovej formálnej úprave textu, je alfou a omegou. Oddeľte vizuálne perex, používajte kľúčové slová v nadpisoch a podnadpisoch, zvýrazňujte časti textu boldom alebo kurzívou. Vždy, keď môžete, ukončite vetu a nepoužite súvetie. Sústreďte sa na všetky metadáta, ktoré môžu zvýšiť organickú mieru prekliknutia na váš text a na to, aby Yoast (indikátor príjemnosti / čitateľnosti textu na webe) svietil po jeho finálnej úprave na zeleno.
Vdýchnite svojmu textu dušu
Zjednodušene povedané, využívajte v texte aktívny hlas. Aj to je jeden z dôvodov, na ktoré vás pri zadávaní textu na web Yoast upozorní. Pasívne vety znejú príliš formálne. Na rozdiel od toho pôsobia aktívne slovesá v texte pútavo a konverzačne. Nebojte sa čitateľovi položiť otázku a prinútiť ho zamyslieť sa nad vaším textom.
Vyzvite ich na akciu!
Jedným z hlavných cieľov copywritingu je posunúť čitateľa textu ďalej – väčšinou na konkrétny produkt. Ak sa vaši čitatelia dostali na stránku preto, že hľadali informačný obsah, možno budú mať záujem o preklik na konkrétny produkt. Zatiaľ sme nevymysleli lepší spôsob ako call to action (CTA).
Z hľadiska copywritingu to môže zlepšiť mieru konverzie vašej kópie a návratnosť investícií do vášho obsahu. Z hľadiska SEO to môže zlepšiť zobrazenia vašej stránky, znížiť mieru okamžitých odchodov a odoslať spoločnosti Google pozitívne signály interakcie.
Skontrolujte konkurenciu
A napokon deviaty bod – prečítajte si, či niečo veľmi podobné s (takmer) rovnakou informačnou hodnotou už neuverejnila na blogu vaša konkurencia. V prípade, že áno, skúste to vziať ako výzvu a pristúpiť k svojmu textu kreatívnejšie a s novým nápadom. Možno milo prekvapíte sami seba z toho, aký kvalitný text dokážete vytvoriť.
Vedeli ste, že…?
…text je pre predaj rozhodujúci? Sociálne siete pomáhajú značke s povedomím a definitívne zvyšujú návštevnosť stránky, na predaj produktov však potrebujete texty. Steve Coombes vo svojom článku pre portál Awai.com uviedol, že nový copy text môže zvýšiť nárast konverzií až o 64 %. Miera prekliknutia z e-mailových kampaní na text a následne na produkt je podľa neho viac ako 14 % pri každom newslettri.
…personalizovaná výzva na akciu (CTA) je o 202 % efektívnejšia ako tá všeobecná? Copywriter by mal preto dôkladne poznať svoje publikum. Na základe toho upraví text podľa jeho očakávania a potrieb. (HubSpot)
…až 74 % čitateľov dáva veľký pozor na čiarky a gramatiku? Ak ste si mysleli, že na íčkach nezáleží, musím vás sklamať. Takmer ¾ zo všetkých ľudí, ku ktorým sa dostane váš text, budú pozorne sledovať, ak použijete nesprávny výraz alebo sa pomýlite v interpunkcii a správnom uvádzaní priamej reči. (RealBusiness)
…čitatelia v skutočnosti absorbujú len 20 % vášho textu? Podľa tejto šablóny by to znamenalo, že z 1140 slov v mojom texte k vám prenikne len 228. Preto je naozaj esenciálne zvýrazňovať dôležité časti textu boldom. (Nielson Norman Group)
Zdroje, ktoré ma inšpirovali: Danieldoan.net, Etický kódex novinára SSN, Assit-o.com, Semrush.com, Alysonlex.com, Carminemastropierro.com
Článok sme napísali v spolupráci s Ecommerce Bridge Slovensko.
Zaujala vás daná téma a chceli by ste o nej vedieť viac?
Kontaktujte nás pre úvodnú konzultáciu, ktorá je zadarmo