Prehľad nástrojov, ktoré uľahčia prácu každému marketérovi

Celé 21. storočie je štedré k technologickému vývoju. Oblasti ako veda či medicína sa posúvajú míľovými krokmi, no rovnako dôležité je aj budovanie všeobecného povedomia o veciach verejných. To funguje najmä vďaka šikovným marketérom, ktorých funkcia je často alfou a omegou fungovania akejkoľvek spoločnosti v roku 2023.

Marketéri sú totiž osoby, vďaka ktorým vychádza na svetlo sveta všetko dobré, čo sa vo firme, spoločnosti či organizácii udeje. Ak všetko funguje tak, ako má, marketéri správne uchopia a nastavia stratégiu komunikácie a prinášajú firme preukázateľné výsledky.

Avšak na to, aby marketing, sociálne siete či celkové vystupovanie spoločnosti navonok fungovalo správne, dnes už nestačí len kreatívny talent a nadanie pracovať so slovom. Pre udržanie tempa s ostatnými je nevyhnutné používať prepracované aplikácie pre marketérov a kreatívcov.

Prečo zaradiť aplikácie do svojej pracovnej rutiny?

Všetky by sa dali zhrnúť pod jeden bod – vaša práca sa zefektívni. Pre akýkoľvek business model je kľúčové, aby marketéri pracovali s presnými číslami a využívali technológie naplno. Aplikácie sú ako stvorené na to, aby vám intuitívne pomohli s budovaním brand awareness, so sledovaním konkrétnych čísel aj zasiahnutím najlepšej cieľovej skupiny.

Okrem (zjavných) technických a z toho prameniacich finančných výhod však aplikácie marketérom priamo uľahčujú prácu. Sú prakticky nevyčerpateľným zdrojom inšpirácie pre grafický dizajn. Vďaka aplikáciám môžu marketéri intuitívne upravovať fotografie a vytvárať vlastné presety alebo grafické šablóny, s ktorými je následne oveľa jednoduchšie pracovať.

Aplikácie takisto slúžia na účinné plánovanie príspevkov na sociálnych sieťach či vytváranie kalendárov na rozvrhnutie práce medzi celým marketingovým tímom. Pozrite sa s nami na aplikácie, ktoré by vo vašom telefóne či počítači nemali chýbať, ak pracujete v tejto oblasti.

E-mail marketing

Zdá sa, že nech sa stane v internetovom svete čokoľvek, jedno je isté. E-mail marketing si neustále drží svoju pozíciu. Pri dobre vybudovanej základni e-mailov (to znamená databázu ľudí, ktorých naozaj zaujíma, čo robíte), je newsletter neuveriteľne silnou zbraňou s vysokou konverziou klikania a predaja.

Dnes existuje celý „ekosystém“ bezplatných nástrojov a aplikácií, ktoré vám intuitívne pomôžu s vytváraním krásnych a lákavých marketingových e-mailov. Už vopred majú v sebe zabudované nástroje, vďaka ktorým ľahko vytvoríte e-mail podľa svojich predstáv. Medzi 5 najlepších sa podľa odborníkov aktuálne radia tieto:

  • Mailchimp – jeden z najpoužívanejších systémov aj pre začiatočníkov,
  • HubSpot – umožňuje efektívne a vizuálne pekné delenie obsahu,
  • MailerLite – ponúka funkcie aj pre pokročilých e-mail marketérov,
  • Omnisend – vhodný pre e-commerce orientované businessy,
  • Benchmark – najlepšia spolupráca s Al a množstvo návrhov na zlepšenie.

Dizajn a grafika

Každý, kto začína alebo sa živí marketingom vie, že práca s grafickými programami je absolútne nevyhnutná. V niektorých firmách sa však dodnes vizuály vytvárajú v PowerPointe, preto musíme zdôrazniť, že existujú aj lepšie a ľahšie ovládateľné programy.

Každý z nás sa niekedy ocitol v bode, že hodiny pozeral na vytvorený dizajn a nedokázal prísť na to, čo mu chýba. Ak chcete byť dobrý marketér a svojej firme prinášať krásne vizuály, už nemusíte grafický dizajn zákonite študovať. Hoci sú teoretické znalosti a schopnosť podrobne ovládať Adobe Photoshop na nezaplatenie, žijeme v rýchlej dobe, ktorá vyžaduje rýchle riešenia.

Práve vďaka tomu vznikajú prakticky desiatky aplikácií, v ktorých zvládne vytvorenie dizajnu aj takmer úplný amatér. Okrem toho, že majú akési „pomocné linky“, ktoré pri vytváraní dizajnov navádzajú k správnemu zarovnávaniu, aplikácie ponúkajú obrovské množstvo šablón a predpripravených dizajnov. Tie sú samy o sebe krásne, ak sa však chcete odlíšiť, môžete sa nimi len inšpirovať a upraviť ich podľa vlastnej brand identity. Toto sú aplikácie a programy, ktoré z vlastnej skúsenosti odporúčame:

  • Canva – najrozšírenejší program, ktorý ponúka dostatok funkcií aj v neplatenej verzii. Umožňuje vytvárať profesionálne vyzerajúce dizajny a pracovať s tvarmi, obrazmi či nálepkami prakticky neobmedzene.
  • PicMonkey – rovnako user-friendly ako Canva, avšak ide o platený program. Ponúka rozšírené možnosti úpravy fotografií a bohatú knižnicu fontov, grafík či textúr na prekladanie dizajnov.
  • BeFunky – v platenej aj neplatenej verzii. Aplikácia je vhodná aj pre začiatočníkov, ponúka veľký výber originálnych šablón jednoduchých na ďalšiu úpravu.
  • 99designs – platená aplikácia s mnohými pokročilými funkciami. Ako bonus hodnotíme záruku vrátenia peňazí v prípade, že nebudete spokojný s jej funkciami.
  • Snappa – opäť v platenej aj neplatenej verzii a vhodná aj pre ľudí s minimálnymi skúsenosťami s grafickým dizajnom. Výborný pomocník pri orezávaní či veľkostnej úprave fotografií a obrázkov.

Content a plánovanie na sociálnych sieťach

Plánovanie je najlepší priateľ marketéra, tak sa to hovorí, nie? Mať vopred stanovený plán a poznať potreby svojich followerov je dobré pri firemných aj súkromných účtoch. Je dôležité, aby ste sledovali čas, kedy ľudia na vašej stránke najviac reagujú a sú najaktívnejší. Nemenej dôležité je veci plánovať na tieto časy vopred, aby ste nemuseli postovať napríklad v nedeľu o jednej poobede, keď si užívate poobedné slnko s rodinou. S týmto všetkým vám tiež pomôžu aplikácie, ktoré urobia množstvo práce automaticky za vás:

  • Meta Business Suite – aplikácia vyvinutá priamo spoločnosťou Meta, ktorá umožňuje plánovať vopred príspevky na Facebook, Instagram aj jednoduché stories bez pridaných prvkov. Jej nevýhodou je, že hoci je priamo napojená na váš účet, často má výpadky a bugy, ktoré ju robia mierne nespoľahlivou.
  • Hootsuite – jedna z najpopulárnejších aplikácií na plánovanie sociálnych médií. Ponúka vám možnosť spravovať a plánovať príspevky pre viacero sociálnych médií naraz vrátane Facebooku, Twitteru, Instagramu a ďalších.
  • Buffer – ponúka jednoduché rozhranie a umožňuje vám plánovať príspevky na rôznych platformách, vrátane Facebooku, Twitteru, LinkedInu, Pinterestu a Instagramu.
  • Later – špecifická aplikácia na plánovanie príspevkov na Instagram. S Later môžete vytvárať vizuálne príťažlivé príspevky, plánovať ich a naplánovať si ich publikovanie vopred.
  • SproutSocial – ponúka širokú škálu funkcií na plánovanie príspevkov, monitorovanie sociálnych médií, správu kontaktov a analytiku. Sprout Social je vhodný skôr pre stredné a veľké podniky.

Video marketing

Video je budúcnosťou sociálnych médií – aspoň pokiaľ nevynájdeme niečo zábavnejšie a interaktívnejšie. Udržať pozornosť ľudí grafikou a písaným textom je už pomerne veľkou výzvou, preto by ste sa ako marketéri mali sústrediť aj na vytváranie efektných a obsahovo zaujímavých videí. Pomôžu vám s tým napríklad tieto aplikácie:

  • Canva – aj tu platí, že Canva je obľúbená a rozšírená. Umožňuje úpravy videí bez potreby rozsiahlych znalostí grafického dizajnu alebo video editácie. Je veľmi user-friendly a intuitívna, preto je vhodná aj pre začiatočníkov.
  • Final Cut Pro – aplikácia je špecifická pre operačný systém macOS a je obľúbená medzi profesionálmi. Poskytuje vynikajúce nástroje na úpravu videa a intuitívne rozhranie.
  • Filmora – cenovo dostupná aplikácia s priateľským rozhraním. Poskytuje množstvo efektov, šablón a nástrojov na úpravu videa pre začiatočníkov aj pokročilých používateľov.
  • CapCut – aplikácia od tvorcov TikToku. Obsahuje nástroje na strihanie videa, pridávanie hudby, textu, filtrov, efektov, prechodov a ďalších vizuálnych prvkov. Užívatelia môžu tiež pridať rôzne efekty zvuku a hlasové nahrávky.
  • Kinemaster – populárna mobilná aplikácia s množstvom nástrojov na úpravu videa. Poskytuje pokročilé funkcie, vrátane vrstvenia, efektov a možnosti pridávania zvuku.

Report a analýzy

Aby ste sa vedeli vo svojej práci posunúť ďalej, je vhodné si trekovať svoj progres. Rovnako aj zaznamenať, ktoré príspevky nefungovali, prípadne dokonca odohnali z vašej stránky followerov či znížili databázu odberateľov v newslettri. Ktoré aplikácie vám pomôžu sledovať aktivitu sledovateľov a poskytnú vám všetky dôležité informácie a grafy?

Všetky z tých, ktoré sme spomenuli v časti Content a plánovanie na sociálnych sieťach. Aplikácie priamo prepojené s Facebookom, Instagramom a ak chcete aj TikTokom a Twitterom slúžia nielen na plánovanie, ale ja vyhodnocovanie efektivity vašej práce. Viete si z nich vygenerovať pekné a pomerne jednoducho prehľadné grafy, ktoré môžete následne odprezentovať v celkovom reporte za mesiac, dva či inak stanovený čas (všetko si nastavíte priamo v aplikáciách).

Hoci nie je špecifickou aplikáciou na správu sociálnych médií, aj Google Analytics poskytuje podrobné štatistiky a analýzy o návštevnosti vašej webovej stránky, vrátane sociálnych médií. Môžete sledovať, aký vplyv majú vaše sociálne médiá na prevádzku a konverzie.

Tímová spolupráca

Keď sa ľudia spoja do tímu, prinášajú so sebou rôzne skúsenosti, znalosti a perspektívy. Tímová práca umožňuje využiť túto rozmanitosť a vytvoriť synergické prostredie, kde jednotlivci môžu navzájom dopĺňať svoje schopnosti a spolupracovať na riešení problémov. Marketing nie je problém, je to skôr výzva, ktorá však potrebuje tímovú spoluprácu rovnako ako iné časti businessu. Okrem toho, práve marketér je ten, kto potrebuje o všetkom vedieť a odkomunikovať to smerom von včas a vkusne.

Vybrali sme pre vás najlepšie aplikácie a softvéry na marketingové plánovanie a tímovú spoluprácu na základe recenzií používateľov z minulého roka, ktorí mali aplikácie hodnotiť podľa rôznych kritérií bodmi od 0 do 100. Nasledujúce aplikácie získali celkové najlepšie hodnotenia:

  • GoodDay – cloudová platforma na správu práce navrhnutá tak, aby pomohla podnikom všetkých veľkostí riadiť plánovanie projektov, správu produktov, organizáciu úloh, sledovanie pokroku a spoluprácu.
  • AirTable – mobilná platforma navrhnutá tak, aby poskytovala tímu ľubovoľnej veľkosti nástroje na vytváranie ľahko použiteľných a flexibilných pracovných postupov.
  • FunctionFox – online softvér na riadenie projektov a časových výkazov určený špeciálne pre kreatívne spoločnosti ako sú reklamné agentúry, grafický dizajn, marketing, vzťahy s verejnosťou a multimediálne firmy.
  • StackBy – pracovný priestor na spoluprácu, ktorý prináša jednoduché používanie tabuliek, funkčnosť databáz a prístup k obľúbeným službám.
  • Gain – spája každého do marketingového pracovného toku s automatizovanými pracovnými postupmi na báze schvaľovania + spolupráca + správa aktív + správa sociálnych médií.

Nie je všetko zlato, čo ponúka Obchod Play a App Store

Dobrá rada na záver – dajte si pozor na to, čo sťahujete. Užívatelia väčšinou neklamú, preto je viac ako vhodné si pred stiahnutím aplikácie (a predtým, ako sa s ňou začnete trápiť) prečítať recenzie a hodnotenia.

Oplatí sa používať tú istú aplikáciu a vytvoriť si v nej databázu vlastnej brand identity, to znamená nahrať si do nej všetky potrebné údaje, korporátne farby, logo a podobne, ako aj dať prístup všetkým členom tímu, ktorí by mohli k práci nejako priložiť ruku. Ak máte všetky údaje takto pohromade, aj pre človeka, ktorý príde po vás, bude ľahšie sa v celom marketingu zorientovať a proces bude prebiehať hladšie.

Nezabúdajte ani na samotný Instagram, ktorý vám (instantne) dokáže uľahčiť prácu v priamom okamihu. Má mnoho vynikajúcich funkcií (napríklad zdieľanie linku, plesáme, odkedy to môžu robiť aj menšie accounty pod 10 000 followerov), ktoré žiadna iná aplikácia neposkytuje. Urobte z neho svojho najlepšieho priateľa.

A celkom na záver majte na pamäti – spoliehajte sa na svoju intuíciu, skúsenosti a talent. Aplikácie (nie, ani Al) za vás neurobia všetku prácu a zdrojom tých najlepších nápadov ste stále vy. Tak hor sa do práce a vymýšľať nové kreatívy!

 

Článok sme napísali v spolupráci s Ecommerce Bridge Slovensko.

Zaujala vás daná téma a chceli by ste o nej vedieť viac?

Kontaktujte nás pre úvodnú konzultáciu, ktorá je zadarmo