Zoznamy taskov sú najlepší pomocníci marketérov. Inšpirujte sa konkrétnymi príkladmi to-do listov
Nadšenie, neustále objavovanie, sledovanie trendov. To je len zopár vlastností, ktoré by mali mať dobrí marketéri a social media manažéri. Netreba však zabúdať na konzistentnosť, s ktorou vám môžu pomôcť práve to-do listy a následné checklisty. Pozrite sa s nami na to, prečo je táto prastará metóda stále taká účinná.
Dôvodov je hneď niekoľko. Zoznamy podobné tomu, čo dnes z anglického jazyka nazývame práve to-dolisty, sú známe už po storočia. Pomáhajú nám udržiavať si dobrý prehľad o úlohách, ktoré nás čakajú. Vďaka tomu si jasne stanovíme priority a môžeme pracovať efektívnejšie.
Napísané body (na papieri alebo v aplikácii) nám pomáhajú uvoľniť priestor v mysli. Viac ho tak dostane napríklad kreativita alebo sústredenie a my sa nemusíme obávať, že by sme na niektorý z vopred stanovených krokov zabudli. A potom sú tu, samozrejme, konzistentnosť, pocity motivácie, dobre vykonanej práce a mnoho ďalších psychologických faktorov.
To-do listy sú najlepším priateľom marketérov
Nezáleží na tom, či ste senior alebo začínajúci junior, spísanie si bodov stratégie a plánu, napríklad aj na celý mesiac, vám pri vykonávaní vašej práce pomôže. Ale poďme sa na to pozrieť pekne poporiadku.
Mesačný to-do list sa vypláca z dlhodobého hľadiska, najmä kvôli spätnému prehľadu či inšpirácii (čo sme robili v septembri minulý rok?). Každý marketér či samostatne pracujúci social media manažér by mal dobre poznať spoločnosť, pre ktorú pracuje.
To znamená byť stotožnený s jej cieľmi, víziou, brandingom či tone of voice, ktorý používajú. Tak bude preňho jednoduchšie si vizualizovať všetky činnosti, ktoré ho počas nasledujúceho mesiaca čakajú a bude si ich vedieť pekne rozvrhnúť.
To-do list na nasledujúci mesiac by si mali marketéri navrhovať na konci predošlého mesiaca, ak firemná kultúra nediktuje inak. Vtedy už zhruba viete, aké akcie / podujatia chystáte, či budete účastní na nejakom galavečere alebo či máte pred sebou mesiac výpredajov. Mesačný to-do list marketéra by mohol pre inšpiráciu vyzerať nasledovne:
- Stred mesiaca – chystanie social media plánu a časového rozvrhu na ďalší mesiac, konzultácie s ostatnými zamestnancami, zisťovanie dôležitých bodov a check-pointov, od ktorých sa budú odrážať témy na nasledujúci mesiac. Určiť témy, typy príspevkov a cieľové publikum. Upraviť a optimalizovať stratégiu obsahu na základe analýz a spätnej väzby.
- Posledný týždeň v mesiaci – príprava čo najväčšieho množstva príspevkov / vizuálov, copy textov a newslettrov, ktoré si viete naplánovať dopredu.
- Prvý týždeň v mesiaci – príprava reportov a štatistík za uplynulý mesiac.
- Druhý + tretí týždeň v mesiaci – ASAP činnosti, stories, postovanie aktuálnych vecí, noviniek, ankiet, medzinárodných dní a pod. Prehodnotiť súčasnú stratégiu a upraviť ju podľa aktuálnych trendov a výkonnosti.
Každý deň vyzerá inak? Stanovte si stabilné body
Odhliadnuc od toho, že to-do listy sú výborným nástrojom na dlhodobé plánovanie, aj tie denné vám pomôžu vytvoriť si rutinu a zefektívniť pracovnú činnosť. Ak už večer viete, čo budete musieť na druhý deň splniť, nevyvedú vás z miery ani neočakávané situácie, ktorým budete musieť čeliť pomedzi tieto činnosti. Ako by mohol vyzerať príklad denného to-do listu social media manažéra?
- Kontrola publikovaných materiálov,
- odpovedanie na komentáre, odpisovanie na správy,
- identifikovanie prípadných problémov a konzultácia s kompetentnými,
- analýza výkonnosti posledných príspevkov pomocou analytických nástrojov,
- identifikácia toho, čo fungovalo,
- kontrola a nastavovanie reklám,
- práca s tímom na novom obsahu, chystanie grafík / videí / textov,
- plánovanie nového obsahu,
- zapisovanie si inšpirácií a nápadov z celého dňa.
Hoci nám takýto to-do list upravený podľa vašich špecifických požiadaviek nezabezpečí, že bude každý deň rovnaký, pomôže vám udržať si prehľad v jednotlivých činnostiach. A konzistentnosť – tú algoritmy sociálnych sietí absolútne milujú!
Vďaka checklistom sa držíme jednej línie
Na tej najprostejšej úrovni, keď si to rozmeníme na drobné, si vieme pripraviť to-do list aj pre každý jeden príspevok. Je veľká šanca, že ak sa ho budeme držať, svoju činnosť si zautomatizujeme a budeme v nej lepší a lepší. Vyzerať by to mohlo napríklad takto:
- Zvoliť tému a cieľové publikum,
- vybrať / vytvoriť obrázky / video,
- napísať text príspevku,
- zaradiť doň emoji,
- dať si záležať na hashtagoch a označeniach spoluprác,
- vytvoriť nápis alebo popis, ktorý zaujme vašich sledovateľov,
- vybrať optimálny čas na zverejnenie príspevku,
- pravidelne sledovať komentáre a správy pri príspevku,
- pozorovať celkovú interakciu s príspevkom (lajky, srdiečka, zdieľania),
- sledovať analytické údaje.
Pre skúsených marketérov je táto činnosť absolútne rutinná, najmä ak pre rovnakú spoločnosť pracujú dlhodobo. Jej marketingovú stratégiu majú v malíčku, preto by ich to-do list v tomto prípade mohol trošku zdržovať. Pre nich je vhodný skôr spätný mikronástroj v podobe checklistu. Aby zostali v jednej línii, je veľmi výhodné si vytvoriť takzvaný post checklist, ktorému podrobia všetko, čo publikujú:
- Má môj post jasný cieľ?
- Obsahuje chytľavý nadpis? (Kontrastnejší, kontroverznejší, motivujúci na preklik, zrozumiteľný.)
- Je post napísaný zrozumiteľným spôsobom pre mojich sledovateľov?
- Nie je post príliš dlhý / neobsahuje nadbytočné slová?
- Vyzerá na prvý pohľad tak, ako ostatné moje posty?
- Sedí príspevok do nášho brand manuálu?
- Obsahuje text základné USPs firmy?
- Vyzýva post sledovateľov k interakcii?
- Má post pridanú hodnotu?
- Plánujem post boostovať?
- Pozval som ľudí, ktorí reagovali, aby nás začali sledovať?
Nový klient – čo urobiť ako prvé?
Aj predtým, ako začnete s niekým spolupracovať, si určite vždy nastavujete stratégiu. Tá je už pomaly synonymom sociálnych sietí a niet sa čomu čudovať. Ak chcete vyniknúť, musíte ju mať naozaj v malíčku. Ešte predtým si však urobte – áno, zase, to-do list. Ide o akýsi zoznam taskov, ktoré by ste si mali odškrtať vždy pred tým, ako sa na 100 % vrhnete do novej spolupráce. Mohol by vyzerať napríklad takto:
- Onboarding proces, spoznávanie sa s klientom a jeho očakávaniami,
- konzultácia ohľadom cieľov značky,
- podrobná SWOT analýza súčasného stavu sociálnych sietí,
- identifikácia oblastí na zlepšenie,
- navrhnutie kompletnej stratégie a kampaní,
- určenie frekvencie príspevkov, typu obsahu,
- definovanie cieľovej skupiny,
- skúšobná tvorba obsahu a konzultácia s klientom,
- samotné publikovanie a analýza interakcií s príspevkami.
7 dobrých tipov na záver
Nedostatok organizácie zvyšuje riziko plytvania časom a výstup bude aj tak menej kvalitný. Naplánujte si marketingové úlohy vopred. Potom si všetko rozdeľte na týždenné úlohy a uprednostnite prácu s vysokou prioritou, ktorá nepočká. Tento prístup zabezpečuje, že strávite viac času marketingovými úlohami, na ktorých záleží. Zapamätajte si do budúcna aj tieto tipy:
- Držte sa jedného pútavého a moderného vizuálu – takto sledovatelia budú na prvý pohľad vedieť, že ide o vašu spoločnosť / značku.
- Na začiatku „tlačte na pílu“ – ak začínate spravovať sociálne siete novému profilu, publikujte 1 – 2 posty denne. Sledovatelia by mali vidieť, že to s nimi myslíte vážne.
- Inšpirujte sa ideálom, no buďte flexibilní – aktuálne metriky vravia, že pre úspešné siete by ste mali publikovať (napr. na Instagrame) aspoň 4 príspevky týždenne a 3 stories denne. Berte tieto údaje s rezervou, stavte na kvalitu a pozorne sledujte, čo vravia vaše čísla a čo dlhodobo funguje vašim klientom.
- Predstavujte si avatara – ak máte správne definovanú cieľovku, predstavte si pri tvorbe obsahu, že hovoríte priamo ku konkrétnej osobe, ktorá ju reprezentuje. Čo túži počuť a vidieť?
- Komunita na 1. mieste – VŽDY odpovedajte na komentáre, lajkujte zdieľania a prezdieľavajte stories, kde vás niekto označí. Áno, aj vtedy, keď to absolútne neladí s vašou vizuálnou identitou.
- Buďte prirodzení – svet sociálnych sietí sa odkláňa od dokonalosti a retuše. Najväčší úspech majú najmä videá, a to tie, ktoré sú prirodzené, s chybičkami krásy a s jednoduchou myšlienkou.
- Inšpirujte sa konkurenciou – sledujte ostatné profily s podobnou cieľovkou a načerpajte inšpiráciu tam, kde sa vám ponúka. Máte skvelú fantáziu, vieme, že dokážete trendy napasovať presne na svoje publikum!
Článok sme napísali v spolupráci s Ecommerce Bridge Slovensko.
Zaujala vás daná téma a chceli by ste o nej vedieť viac?
Kontaktujte nás pre úvodnú konzultáciu, ktorá je zadarmo