Zoznamy taskov sú najlepší pomocníci marketérov. Inšpirujte sa konkrétnymi príkladmi to-do listov

Nadšenie, neustále objavovanie, sledovanie trendov. To je len zopár vlastností, ktoré by mali mať dobrí marketéri a social media manažéri. Netreba však zabúdať na konzistentnosť, s ktorou vám môžu pomôcť práve to-do listy a následné checklisty. Pozrite sa s nami na to, prečo je táto prastará metóda stále taká účinná.

Dôvodov je hneď niekoľko. Zoznamy podobné tomu, čo dnes z anglického jazyka nazývame práve to-dolisty, sú známe už po storočia. Pomáhajú nám udržiavať si dobrý prehľad o úlohách, ktoré nás čakajú. Vďaka tomu si jasne stanovíme priority a môžeme pracovať efektívnejšie.

Napísané body (na papieri alebo v aplikácii) nám pomáhajú uvoľniť priestor v mysli. Viac ho tak dostane napríklad kreativita alebo sústredenie a my sa nemusíme obávať, že by sme na niektorý z vopred stanovených krokov zabudli. A potom sú tu, samozrejme, konzistentnosť, pocity motivácie, dobre vykonanej práce a mnoho ďalších psychologických faktorov.

To-do listy sú najlepším priateľom marketérov

Nezáleží na tom, či ste senior alebo začínajúci junior, spísanie si bodov stratégie a plánu, napríklad aj na celý mesiac, vám pri vykonávaní vašej práce pomôže. Ale poďme sa na to pozrieť pekne poporiadku. 

Mesačný to-do list sa vypláca z dlhodobého hľadiska, najmä kvôli spätnému prehľadu či inšpirácii (čo sme robili v septembri minulý rok?). Každý marketér či samostatne pracujúci social media manažér by mal dobre poznať spoločnosť, pre ktorú pracuje.

To znamená byť stotožnený s jej cieľmi, víziou, brandingom či tone of voice, ktorý používajú. Tak bude preňho jednoduchšie si vizualizovať všetky činnosti, ktoré ho počas nasledujúceho mesiaca čakajú a bude si ich vedieť pekne rozvrhnúť.

To-do list na nasledujúci mesiac by si mali marketéri navrhovať na konci predošlého mesiaca, ak firemná kultúra nediktuje inak. Vtedy už zhruba viete, aké akcie / podujatia chystáte, či budete účastní na nejakom galavečere alebo či máte pred sebou mesiac výpredajov. Mesačný to-do list marketéra by mohol pre inšpiráciu vyzerať nasledovne:

  • Stred mesiaca – chystanie social media plánu a časového rozvrhu na ďalší mesiac, konzultácie s ostatnými zamestnancami, zisťovanie dôležitých bodov a check-pointov, od ktorých sa budú odrážať témy na nasledujúci mesiac. Určiť témy, typy príspevkov a cieľové publikum. Upraviť a optimalizovať stratégiu obsahu na základe analýz a spätnej väzby.
  • Posledný týždeň v mesiaci – príprava čo najväčšieho množstva príspevkov / vizuálov, copy textov a newslettrov, ktoré si viete naplánovať dopredu.
  • Prvý týždeň v mesiaci – príprava reportov a štatistík za uplynulý mesiac.
  • Druhý + tretí týždeň v mesiaci – ASAP činnosti, stories, postovanie aktuálnych vecí, noviniek, ankiet, medzinárodných dní a pod. Prehodnotiť súčasnú stratégiu a upraviť ju podľa aktuálnych trendov a výkonnosti.

Každý deň vyzerá inak? Stanovte si stabilné body

Odhliadnuc od toho, že to-do listy sú výborným nástrojom na dlhodobé plánovanie, aj tie denné vám pomôžu vytvoriť si rutinu a zefektívniť pracovnú činnosť. Ak už večer viete, čo budete musieť na druhý deň splniť, nevyvedú vás z miery ani neočakávané situácie, ktorým budete musieť čeliť pomedzi tieto činnosti. Ako by mohol vyzerať príklad denného to-do listu social media manažéra?

  • Kontrola publikovaných materiálov,
  • odpovedanie na komentáre, odpisovanie na správy,
  • identifikovanie prípadných problémov a konzultácia s kompetentnými,
  • analýza výkonnosti posledných príspevkov pomocou analytických nástrojov,
  • identifikácia toho, čo fungovalo,
  • kontrola a nastavovanie reklám,
  • práca s tímom na novom obsahu, chystanie grafík / videí / textov,
  • plánovanie nového obsahu,
  • zapisovanie si inšpirácií a nápadov z celého dňa.

Hoci nám takýto to-do list upravený podľa vašich špecifických požiadaviek nezabezpečí, že bude každý deň rovnaký, pomôže vám udržať si prehľad v jednotlivých činnostiach. A konzistentnosť – tú algoritmy sociálnych sietí absolútne milujú!

Vďaka checklistom sa držíme jednej línie

Na tej najprostejšej úrovni, keď si to rozmeníme na drobné, si vieme pripraviť to-do list aj pre každý jeden príspevok. Je veľká šanca, že ak sa ho budeme držať, svoju činnosť si zautomatizujeme a budeme v nej lepší a lepší. Vyzerať by to mohlo napríklad takto:

  • Zvoliť tému a cieľové publikum,
  • vybrať / vytvoriť obrázky / video, 
  • napísať text príspevku,
  • zaradiť doň emoji,
  • dať si záležať na hashtagoch a označeniach spoluprác,
  • vytvoriť nápis alebo popis, ktorý zaujme vašich sledovateľov,
  • vybrať optimálny čas na zverejnenie príspevku,
  • pravidelne sledovať komentáre a správy pri príspevku,
  • pozorovať celkovú interakciu s príspevkom (lajky, srdiečka, zdieľania),
  • sledovať analytické údaje. 

Pre skúsených marketérov je táto činnosť absolútne rutinná, najmä ak pre rovnakú spoločnosť pracujú dlhodobo. Jej marketingovú stratégiu majú v malíčku, preto by ich to-do list v tomto prípade mohol trošku zdržovať. Pre nich je vhodný skôr spätný mikronástroj v podobe checklistu. Aby zostali v jednej línii, je veľmi výhodné si vytvoriť takzvaný post checklist, ktorému podrobia všetko, čo publikujú:

  • Má môj post jasný cieľ?
  • Obsahuje chytľavý nadpis? (Kontrastnejší, kontroverznejší, motivujúci na preklik, zrozumiteľný.)
  • Je post napísaný zrozumiteľným spôsobom pre mojich sledovateľov?
  • Nie je post príliš dlhý / neobsahuje nadbytočné slová?
  • Vyzerá na prvý pohľad tak, ako ostatné moje posty?
  • Sedí príspevok do nášho brand manuálu?
  • Obsahuje text základné USPs firmy?
  • Vyzýva post sledovateľov k interakcii?
  • Má post pridanú hodnotu?
  • Plánujem post boostovať?
  • Pozval som ľudí, ktorí reagovali, aby nás začali sledovať?

Nový klient – čo urobiť ako prvé?

Aj predtým, ako začnete s niekým spolupracovať, si určite vždy nastavujete stratégiu. Tá je už pomaly synonymom sociálnych sietí a niet sa čomu čudovať. Ak chcete vyniknúť, musíte ju mať naozaj v malíčku. Ešte predtým si však urobte – áno, zase, to-do list. Ide o akýsi zoznam taskov, ktoré by ste si mali odškrtať vždy pred tým, ako sa na 100 % vrhnete do novej spolupráce. Mohol by vyzerať napríklad takto:

  • Onboarding proces, spoznávanie sa s klientom a jeho očakávaniami,
  • konzultácia ohľadom cieľov značky,
  • podrobná SWOT analýza súčasného stavu sociálnych sietí,
  • identifikácia oblastí na zlepšenie,
  • navrhnutie kompletnej stratégie a kampaní,
  • určenie frekvencie príspevkov, typu obsahu, 
  • definovanie cieľovej skupiny,
  • skúšobná tvorba obsahu a konzultácia s klientom,
  • samotné publikovanie a analýza interakcií s príspevkami.

7 dobrých tipov na záver

Nedostatok organizácie zvyšuje riziko plytvania časom a výstup bude aj tak menej kvalitný. Naplánujte si marketingové úlohy vopred. Potom si všetko rozdeľte na týždenné úlohy a uprednostnite prácu s vysokou prioritou, ktorá nepočká. Tento prístup zabezpečuje, že strávite viac času marketingovými úlohami, na ktorých záleží. Zapamätajte si do budúcna aj tieto tipy:

  • Držte sa jedného pútavého a moderného vizuálu – takto sledovatelia budú na prvý pohľad vedieť, že ide o vašu spoločnosť / značku.
  • Na začiatku „tlačte na pílu – ak začínate spravovať sociálne siete novému profilu, publikujte 1 – 2 posty denne. Sledovatelia by mali vidieť, že to s nimi myslíte vážne.
  • Inšpirujte sa ideálom, no buďte flexibilní – aktuálne metriky vravia, že pre úspešné siete by ste mali publikovať (napr. na Instagrame) aspoň 4 príspevky týždenne a 3 stories denne. Berte tieto údaje s rezervou, stavte na kvalitu a pozorne sledujte, čo vravia vaše čísla a čo dlhodobo funguje vašim klientom.
  • Predstavujte si avatara – ak máte správne definovanú cieľovku, predstavte si pri tvorbe obsahu, že hovoríte priamo ku konkrétnej osobe, ktorá ju reprezentuje. Čo túži počuť a vidieť?
  • Komunita na 1. mieste – VŽDY odpovedajte na komentáre, lajkujte zdieľania a prezdieľavajte stories, kde vás niekto označí. Áno, aj vtedy, keď to absolútne neladí s vašou vizuálnou identitou.
  • Buďte prirodzení – svet sociálnych sietí sa odkláňa od dokonalosti a retuše. Najväčší úspech majú najmä videá, a to tie, ktoré sú prirodzené, s chybičkami krásy a s jednoduchou myšlienkou.
  • Inšpirujte sa konkurenciou – sledujte ostatné profily s podobnou cieľovkou a načerpajte inšpiráciu tam, kde sa vám ponúka. Máte skvelú fantáziu, vieme, že dokážete trendy napasovať presne na svoje publikum!

 

Článok sme napísali v spolupráci s Ecommerce Bridge Slovensko.

Zaujala vás daná téma a chceli by ste o nej vedieť viac?

Kontaktujte nás pre úvodnú konzultáciu, ktorá je zadarmo